“Wie niet digitaal geletterd is, doet niet meer mee in de 21e eeuw”

8 februari 2017

De ICT-bekwaamheid van leraren is belangrijk voor aantrekkelijker, effectiever, efficiënter en beter digitaal onderwijs. PlanIT@School bezocht de NOT, de vakbeurs voor professionals in het onderwijs. Daar gaven Bianca Buts en Bastiaan Vader, beiden van Kennisnet, een sessie over de ICT-bekwaamheid van docenten  en waarom dit zo belangrijk is. Kinderen groeien op in een digitale wereld. Dat is niets nieuws. Maar zijn de docenten wel bekwaam om deze leerlingen hierop voor te bereiden? 

21e eeuwse vaardigheden

Kennisnet heeft in samenwerking met het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling bovenstaande overzicht ontwikkeld met daarin de 11 competenties die nodig zijn in de 21e eeuw https://www.kennisnet.nl/artikel/nieuw-model-21e-eeuwse-vaardigheden/. Als het gaat om digitaal gerelateerde competenties hebben we het over:

  • informatievaardigheden,
  • computational thinking
  • mediawijsheid
  • ICT-basisvaardigheden

Het is belangrijk dat leerlingen deze digitale competenties leren, zodat zij worden klaargestoomd voor de toekomst die hen te wachten staat. Nog belangrijker is het dus dat docenten zelf ICT-bekwaam zijn. Ze moeten zelf weten hoe ze bijvoorbeeld om moeten gaan met de digitale administratie, hun eigen socialmediagebruik en ze moeten de leerlingen wegwijs maken in de digitale wereld.

Vaardigheden van de docent

Hoe staat het eigenlijk met de digitale vaardigheden van de onderwijzers zelf? Vanzelfsprekend verschilt dit per leraar en per school. Kennisnet benoemt dat een goede leraar een veilige digitale omgeving creëert met behulp van de volgende vaardigheden:

  • didactisch handelen
  • pedagogisch handelen
  • werken in de schoolcontext

Hoe het niveau van leraren wordt verbeterd? Verschillende leraren uit het publiek hebben hier ideeën over. Zo zeggen ze trainingen te volgen, maar nog belangrijker: ze helpen elkaar. In werkgroepen kan veel geleerd worden van collega’s met een hoge kennis van ICT.

Dankzij een hoge ICT-bekwaamheid van leraren kan ICT ook echt toegevoegde waarde leveren in de klas. En daarmee wordt het ultieme doel gehaald: aantrekkelijker, effectiever, efficiënter en beter onderwijs voor de leerlingen.

ICT-bekwaamheid vraagt om goede tools

Naast het continu up-to-date blijven van de ontwikkelingen in digitalisering, speelt ook mee dat scholen altijd de beschikking moeten hebben over geavanceerde digitale apparatuur. Zonder de juiste basis kan zowel de leerling als de leraar niet goed werken. Een goed netwerk en goede tablets of laptops zijn hierbij essentieel. En heeft u al nagedacht over de financiering of de service hiervan? PlanIT@School gaat graag met u in gesprek en helpt u op weg.

Neem contact met ons op

 

 

Deel: