Deze ontwikkelingen maken of breken uw business!

24 juli 2017

In dit tweede deel (lees deel 1 hier) van de blog “Deze digitale ontwikkelingen zijn essentieel voor het voortbestaan van uw organisatie!” beschrijft General manager van Econocom Yann Toutant welk digitale ontwikkelingen van belang zijn voor uw organisatie:

De regels herdefiniëren

Een derde aspect van de digitale transformatie is dat het paradigma van complete sectoren opnieuw wordt gedefinieerd. Neem bijvoorbeeld Spotify, dat de regels van de muziekindustrie op zijn kop zette. Of Uber, dat de taxiwereld voorgoed veranderde. Netflix, dat televisiekijken opnieuw definieerde.

Toutant: “Wat deze innovatieve bedrijven gemeen hebben, is dat zij hun diensten vanuit het niets hebben opgebouwd en dat ze dankzij de mogelijkheden van de digitale transformatie hun hele bedrijfstak hebben kunnen transformeren.”

Het gezicht van de digitale transformatie

De digitale transformatie voltrekt zich op het snijvlak van finance, IT en business en bij organisaties ontstond het afgelopen jaar dan ook de behoefte aan een functie die de zakelijke belangen en strategieën kan verbinden aan de digitale processen.

We zien mede hierdoor dat de digitale transformatie een ‘gezicht’ heeft gekregen; een deel van de bedrijven heeft functies met titels als ‘Chief Digital Officer’ gecreëerd. Digitale transformatie staat nu hoog op de agenda van het bestuur, waar dat begin dit jaar in mindere mate het geval was. We kunnen dus spreken van het langzaamaan volwassen worden van de digitale transformatie, vindt Toutant.

Customer intimacy wordt customer obsessed

Klanten hebben meer touchpoints in hun customer journey dan ooit tevoren. En die touchpoints raken allang niet meer alleen aan de sales-afdeling. Dankzij de digitale transformatie zijn bedrijven in staat om alle data die door deze touchpoints wordt gegenereerd te verzamelen, te analyseren en in te zetten voor een betere klantervaring en het beter voorspellen van het gedrag van onze klanten.

“Dankzij de gebruikers-communities vindt er automatische regulering in het datagebruik door bedrijven plaats,” zegt Toutant. “Dat is precies de kracht van digitaal: het faciliteren van gebruikersgemeenschappen.

Kijk bijvoorbeeld naar Uber. Wanneer je een rit hebt gemaakt, kun je een recensie over de chauffeur schrijven. Als de chauffeur niet goed genoeg is, dan zal Uber zijn licentie intrekken”. Het is in het digitale tijdperk dus belangrijker dan ooit dat je je klanten op de juiste manier benadert. Omdat deze customer obsession wordt gereguleerd door de consumenten, zal het voornamelijk positieve zaken opleveren. Bij customer intimacy bestudeer je de klantdata soms, misschien één keer per maand, bij een customer obsessed aanpak voortdurend. Het zorgt uiteindelijk voor een veel betere klantervaring.”

Einde van het bezit

In het kielzog van de digitale transformatie, zagen we het afgelopen jaar meer en meer cloudgebaseerde oplossingen, waarbij alles als dienst wordt aangeboden, zelfs complete infrastructuren. Een onomkeerbaar proces volgens Toutant, dat de vraag oproept wie het eigendom van de activa gaat opeisen in de nabije toekomst. “Er vind een verschuiving plaats en er zullen minder en minder investeringen op de balans van bedrijven komen te staan. De gebruiker zal alleen nog maar functionaliteit afnemen en is door de snelle ontwikkelingen op technologisch gebied niet meer geïnteresseerd in bezit van de apparatuur. Device-as-a-Service zal daarom haar intrede doen.

Klaar voor de toekomst

In de toekomst is er volgens Toutant een flinke toename van bedrijven die over hun digitale strategie communiceren. Het wordt namelijk steeds belangrijker om te laten horen dat je een digitaal bedrijf bent. “We zien in toenemende mate dat organisaties hun digitale strategie breed uit gaan meten en claimen een ‘digital company’ te zijn: dat ze klaar zijn om de uitdagingen voor de komende jaren het hoofd te bieden en nieuwe territoria te betreden, samen met hun klanten. Daarnaast zullen we ook helaas zien dat bedrijven die nog helemaal geen digitale strategie hebben, het veld gaan ruimen…”

Benieuwd hoe u met slimme investeringen op de toekomst voorbereid bent?

Deel: