Van Westen Mannenmode

‘Wij waren de eerste Nederlandse multi-brand retailer die RFID-technologie inzette.’

Het bijna een eeuw oude Van Westen Mannenmode heeft voor RFID gekozen. De voordelen zijn legio: sneller inventariseren, real time voorraadbeheer, verbeterde efficiency en preventie van diefstal. ‘Wij waren de eerste Nederlandse multi-brand retailer die RFID-technologie inzette.’

Begrip in mannenmodewereld

Met een vloeroppervlak van maar liefst 700 m2 is Van Westen Mannenmode de grootste mannenmode zaak in Zeeland. De moderne winkel aan het Plein in het Zeeuwse Zaamslag biedt een compleet assortiment eigentijdse mannenmode, van kostuum tot jeans en van shirt tot trendy colbert. Het bedrijf bestaat als sinds 1923 en is opgericht door Johannes van Westen, de grootvader van de huidige eigenaren Johan en Peter van Westen.
In al die jaren is van Westen Mannenmode uitgegroeid tot een begrip in de mannenmodewereld. Hun slogan`Fashion is our Passion`is beslist geen loze kreet. Behalve een aparte trouwafdeling kent de zaak ook een grand café en een kinderspeelhoek.
Van Westen Mannenmode mag dan bijna een eeuw oud zijn, de bedrijfsvoering is helemaal van deze tijd en zonder meer innovatief te noemen.

Bricks en clicks

Op het gebied van automatisering loopt het bedrijf voorop. Waar vele detaillisten het web als een bedreiging zagen, daar heeft Van Westen online omarmd. ‘De moderne consument is online georiënteerd,’ aldus Peter van Westen. ‘Je moet daar in meegaan en er vooral op tijd bij zijn. Jongeren weten straks niet beter.’ In het voorjaar van 2012 leidde dit tot de lancering van een geautomatiseerde webshop.

Dat Van Westen de eisen van de moderne tijd goed begrepen heeft, blijkt uit de integratie van bricks en clicks, van online en offline diensten. Webshop en winkel vullen elkaar volledig aan. Zo is de kleding die online besteld wordt af te halen of te ruilen in de winkel. Graag persoonlijk kledingadvies? Op de website van Van Westen is het mogelijk om een afspraak te maken in de winkel met je favoriete verkoper.

RFID

De innovatie bij Van Westen hield echter niet op bij een webshop. In de zomer van 2012 hebben zij de implementatie van RFID (Radio Frequency IDentification) afgerond.

‘De kledingbranche is in mijn ogen tamelijk star en traditioneel’, stelt Van Westen. ‘Wij waren de eerste Nederlandse multi-brand retailer die deze technologie inzette. Onze stap heeft dan ook tot veel nieuwsgierigheid en interesse bij mijn collega’s geleid.’

Bij RFID-technologie wordt een radiosignaal gebruikt om goederen automatisch te identificeren. Dit gebeurt door in de beveiligingsclips die aan alle artikelen wordt bevestigd een RFID-chip te verwerken.

Duurzame investering

De RFID-tag kan veel meer informatie dragen dan een barcode. Bovendien is de informatie voortdurend te wijzigen. De chip zijn te activeren, te deactiveren en steeds opnieuw te gebruiken. Hierdoor is het zeer duurzame investering. De hoge kosten van de infrastructuur en de labels waren lang een belemmering voor de Zeeuwse mannenmode zaak. De leaseoplossing van Econocom Retail bleek een uitstekend alternatief.

‘Leasen maakt dat de stap veel gemakkelijker te nemen is, ik denk niet dat we het anders hadden kunnen doen,’ vertelt Van Westen. ‘Door te leasen hadden wij geen hoge investeringskosten, maar duidelijke en vaste exploitatiekosten.’

Implementatie

De invoering van het nieuwe systeem is volgens Van Westen rimpelloos verlopen. Tijdens de implementatie zijn in één dag tijd beveiligingsclips met RFID-chip bevestigd aan alle ruim 6.000 artikelen die Van Westen Mannenmode in de winkel en het magazijn op voorraad heeft. De koppeling van de data aan het kassa- en informatiesysteem leverde eveneens geen enkele storing op.

De verkoopregistratie via het kassasysteem verloopt zonder laserscanner. Artikelen worden boven een magnetisch veld gehouden, de kassa leest de informatie op de chip direct uit en transactieregels verschijnen automatisch op het verkoopscherm van de kassa.

Van Westen: ‘De kassakoppeling werkt fantastisch. Met één handeling ontkoppelen we de clips én sturen we de transacties direct door naar de kassa. Het veld zorgt er tevens voor dat de beveiligingsclips loslaten en de RFID-chips worden gewist.’

Sneller inventariseren

Gevraagd naar zijn ervaring met RFID kan Peter van Westen louter voordelen noemen. Allereerst is er de grote winst bij het inventariseren van de voorraad.

‘Vroeger moest ik met een handscanner alle barcodes langs gaan. Dat kostte mij twee dagen. Nu laat ik de apparatuur de complete winkelvoorraad uitlezen en ben ik binnen 3 uur klaar. Bovendien, als je real time zicht hebt op de voorraad kun je veel sneller reageren en anticiperen. Het maakt het ook mogelijk om de voorrad van de winkel en de webshop real time op elkaar te laten aansluiten.’

Tracking en tracing

Dankzij RFID weet Van Westen niet alleen altijd welke artikelen er op voorraad zijn, maar ook waar ze zich bevinden. RFID biedt in feite real time zicht op verplaatsing van goederen. Gezien het feit dat bijna de helft van de consumenten niets koopt, omdat de gezochte maat niet wordt gevonden, is het voordeel evident. Het winkelpersoneel kan nu direct kijken of een bepaalde kleur of maat nog echt in voorraad is en waar het item zich bevindt.

Van Westen: ‘Ook op alles wat niet langs de normale weg de winkel verlaat hebben wij nu veel beter zicht.’

Een antenne bij de entree van de winkel registreert namelijk alle artikelen die met een actieve RFID-chip de winkel verlaten. Derving door winkeldiefstal wordt hierdoor altijd nauwkeurig geregistreerd.

‘Als iemand zonder te betalen met een artikel de winkel uit loopt, dan weten we voortaan precies om welk artikel het gaat. Dat maakt dat wij eerder en beter stappen kunnen nemen op het gebied van preventie van diefstal.’

Beveiliging middels inkt

Van Westen Mannenmode heeft ervoor gekozen om de beveiligingsclips tevens te laten voorzien van inktcapsules. De niet uitwasbare inkt in de capsules penetreert bij illegale verwijdering in het gestolen kledingstuk, waardoor diefstal zinloos is.

Van Westen: ‘Deze manier van beveiligen om diefstal tegen te gaan wordt al succesvol toegepast door meerdere grote winkelketens en daarom wilden we de methode ook voor ons bedrijf inzetten. We zijn dan ook erg enthousiast over het feit dat in de clips die wij gebruiken de RFID-chips kunnen worden gecombineerd met inktbeveiliging.’

Relatie met Econocom Retail

‘Het grappige is dat ik eigenlijk niet zo gek veel met Econocom Retail te maken heb,’ besluit Van Westen, ‘en zo hoort het volgens mij ook.’ ‘Ze zijn merkonafhankelijk en dat maakt dat ik gewoon zaken met mijn leverancier kan doen. Zij zorgen voor de financiële oplossing. Waardoor wij kunnen doen waar wij goed in zijn.’

Deel: