Nimeto

‘Koop geen dure apparatuur. En al helemaal niet om als school indruk te maken!’

Ik stap een willekeurige MBO-school in Utrecht binnen. Denk ik. Maar dit voelt anders. Moderner, dynamischer en creatiever. Totaal anders ook dan in 'mijn' tijd. Ik ben bij Nimeto, een zelfstandig MBO vakschool voor creatief, technisch en ondernemend onderwijs. Studenten zitten relaxt aan hoge tafels. Werken samen aan projecten met MacBooks onder handbereik. Ik vraag me af hoe deze school de digitalisering heeft geregeld.

Ik stap een willekeurige MBO-school in Utrecht binnen. Denk ik. Maar dit voelt anders. Moderner, dynamischer en creatiever. Totaal anders ook dan in 'mijn' tijd. Ik ben bij Nimeto, een zelfstandig MBO vakschool voor creatief, technisch en ondernemend onderwijs. Studenten zitten relaxt aan hoge tafels. Werken samen aan projecten met MacBooks onder handbereik. Ik vraag me af hoe deze school de digitalisering heeft geregeld.

Bijzondere eend in de bijt

Willem Goudzwaard, Stafmedewerker Financiën bij Nimeto, bevestigt mijn beeld van een bijzondere school. Nimeto is een zelfstandig MBO vakschool met zo’n 1.350 studenten. Een aparte school binnen het reguliere onderwijs en niet in 1992 opgegaan in een ROC (Regionaal Opleidingen Centrum). Net zoals een aantal grafische lycea en andere gespecialiseerde scholen heeft Nimeto een eigen deskundigheid en daarmee bestaansrecht geclaimd. De school bestaat al 95 jaar en biedt 12 opleidingen op het gebied van vormgeving en styling, creatieve techniek en vastgoed en makelaardij.

Behoefte aan digitale apparatuur

In 2016 zijn nieuwe technieken in het onderwijs geïntroduceerd. Er is een tweede lasersnijder aangeschaft en nieuwe type 3D-printers. Tevens is geïnvesteerd in apparatuur en software voor de ontwikkeling van Virtual Reality (VR) in het onderwijs.

Voor een aantal studierichtingen wordt zware digitale apparatuur vereist voor programma’s zoals Photoshop en InDesign. Voor andere studierichtingen gebruikt men lichtere programma’s en applicaties. Dit betekent dat de eerste categorie studenten bij de start van de opleiding een MacBook Pro moet aanschaffen. De andere studenten kunnen hun eigen, niet-merkgebonden laptop kiezen. Voor iedereen betekent een eigen device tevens keuzevrijheid. Studenten kunnen zo overal en altijd werken en hebben een device die past bij hun studie.

Mooi maar duur

Voor studenten kan dit echter ook een behoorlijke drempel zijn want een MacBook Pro is een forse investering. Ook stonden verspreid door de school veel iMac’s die eigenlijk teveel beslag legden op de eigen middelen van de school. Daarvan wilde men een deel afstoten, c.q. vernieuwen en financieren. Nimeto heeft daarom in 2011 samenwerking gezocht met PlanIT@School .

Samenwerking met PlanIT@school

“Sindsdien ontzorgt en regelt PlanIT@school alles rondom de huurkoop Macbooks voor studenten. Het merendeel van de studenten / ouders koopt de apparatuur zelf, maar diegene die dit via  PlanIT@school  willen doen, hebben hier nu een prima optie voor. De inning van de gelden is geautomatiseerd en uitbesteed. Dat is echt een zorg minder. Ook de school zelf heeft voor de studenten geen dure MacBooks meer in bezit. Daardoor zorgen zij niet langer voor een groot kapitaalbeslag. Zodoende kan een relatief kleine school met PlanIT@school toch deze digitaliseringsslag maken”, aldus Goudzwaard, een tevreden financieel man.

Wensen voor de toekomst

Zeker zijn er toekomstplannen. Zo gaat Nimeto vanaf het volgende schooljaar een nieuwe opleiding op niveau 4 introduceren op het gebied van ‘signing’.  Ook wil de school voorzichtig doorgroeien naar maximaal 1.700 studenten.

Tip voor collega’s

Goudzwaard wil naast alle positieve geluiden wel waarschuwen tegen al te veel enthousiasme over dure apparatuur voor studenten.

“Natuurlijk vinden veel studenten het prachtig om een MacBook Pro te hebben. Maar doe het als school niet om indruk te maken. Overweeg of het wel echt noodzakelijk is gezien de studierichting en de programma’s en applicaties die daarbij horen Als de student  minder daadkrachtig is, kan deze constructie met PlanIT@school een prima oplossing zijn. Merk- en leverancierskeuze blijft volledig vrij bij de onderwijsinstelling. Zo wordt de drempel voor studenten verlaagd. En doet iedereen waar hij of zij goed in is!”

De financiering, maar ook het randgebeuren zoals installatie, uitlevering, personalisatie verzekeringen, schade-afhandeling, inning van gelden, terugname van devices en niet te vergeten het AIVD gecertificeerd wissen van data  etc. kan volledig door PlanIT@school  uit handen worden genomen met hun dienstenpakket Digit-all. Dat is een hele zorg minder.

Overpeinzing

En ik? Ik neem zuchtend afscheid. Kan me alleen maar afvragen waarom ik niet dertig jaar jonger ben. Dan zou ik het ook wel weten. Heerlijk creatief leren met mooie digitale middelen ter beschikking. Geen nachtmerries meer van loodzware boekentassen of dagenlang boeken kaften. Wat een mooie tijd met al die technologie en financieringsoplossingen die dit voor zoveel mogelijk kinderen mogelijk maken!

Deel: