Rivers

Geen behoefte aan ‘bring-your-own-disaster’

Rivers International School Arnhem is een bijzondere school. Door het internationale karakter. Daarnaast volgen er ongeveer 150 leerlingen een ‘inclusive’ leergang (MAVO, HAVO en VWO ineen), en kent het naast middelbaar onderwijs voor kinderen, ook faciliteiten voor ouders van alle nationaliteiten. Hoe manage je dan lesmateriaal, match je leerniveaus en gebruik je daarbij de allernieuwste technologie?

Inquiry-based learning

Mevrouw Monique Vergoossen, educatief leider voor IB-DP leergangen bij Rivers International School Arnhem is een bevlogen vrouw. In rap tempo schetst ze de school, het nieuwe pand waarin deze gevestigd is, de leermethodes en de gevolgen daarvan voor het docentenkorps. Personalisering en digitalisering van het onderwijs gaan daarbij hand in hand, onder de noemer ‘inquiry-based learning’. Voorop staat een docent die middenin de klas staat, de leerlingen ondersteunt bij het volgen van interactief onderwijs. Lokaal leren op basis van globale concepten, gebaseerd op conceptueel denken en lesstof opnemen door zelf te onderzoeken en effectief samen te werken. De leraar begeleidt, spoort aan en beoordeelt de leerlingen bij het onder de knie krijgen van de leervaardigheden. Zo kunnen zij hun persoonlijke, academische en sociale potentieel optimaal uitbouwen.

Hoe het begon

Een paar jaar geleden heeft mevrouw Vergoossen een proef gedaan met 10 iPads. Die werden vanuit een speciaal potje aangeschaft. Dat beviel uitstekend, alleen voorzag Vergoossen dat er bij grotere aantallen devices geen tijd zou zijn voor onderhoud, zorg, etc. De creatieve mogelijkheden met de iPads, als tool bij het ‘inquiry-based learning’, stonden echter buiten kijf. “Ik wilde absoluut geen ‘bring-your-own-disaster’ project starten. Toen kwam Econocom met PlanIT@School in beeld. Via hen is de financiering van de iPads en MacBooks geregeld. Daarbij is een samenwerking gestart met onze vaste leverancier Xando. Dat werkt naar volle tevredenheid.”

Optimale ontzorging

“Regelmatig komen er nieuwe leerlingen bij. Ook gedurende een schooljaar en ook docenten willen wel eens wisselen. Dan is het handig dat ik een budget heb, waarbinnen ik bestellingen kan plaatsen. Dat is super flexibel. Daarbij is er bijna nooit iets mis met de apparatuur en kunnen wij onze focus houden op kwalitatief goed onderwijs. Xando en Econocom doen hun werk op het gebied van levering, installatie, onderhoud, schade-afhandeling, vervanging en financiering. Hoe goed onze samenwerking daadwerkelijk is, zal ik waarschijnlijk pas echt kunnen zeggen na afloop van de eerste financieringsperiode van 3 jaar. Dan moeten alle devices vernieuwd worden. Dat vind ik nog wel spannend.”

Nieuwbouw

Het nieuwe schoolgebouw staat in de wijk Schuytgraaf en is een eyecatcher in deze nieuwbouwwijk. Het oogt fris en ruim. Naast middelbaar, internationaal onderwijs van Rivers is er ook een kinderopvang van SKAR in gevestigd. Overal zitten kinderen te kletsen, met elkaar te overleggen en samen te werken. Met papier en kleurpotlood, en iets oudere kinderen al snel met hun iPads erbij. Door de omslag naar eigen devices is er in de nieuwbouw ook geen computerkamer met vaste PC’s meer gebouwd. En ook de lerarenkamer was niet langer nodig. Iedereen werkt overal.

Educatief beleid centraal

Het educatieve beleid is van groot belang. Rivers is een zogenoemde IB-school wat betekent dat zij een International Baccalaureate aanbiedt. Ook is mevrouw Vergoossen een ADE, Apple Distinguished Educator. Dit betekent dat zij onderdeel is van een wereldwijd Apple netwerk met uitwisseling tussen allerlei scholen over de hele wereld.
Ook het Apple Teacher Program is van grote waarde om docenten te laten werken met de apparatuur en gebruikte software. “Er wordt gebruik gemaakt van zowel verplichte als vrijwillige software en apps. En naast alle digitale middelen gebruiken we ook nog altijd boeken hoor! De devices staan er echt naast, vervangen (nog) niet echt de boeken. Wij zien dit echt als een extra, creatieve tool”, zo licht Vergoossen toe.

Toekomstige vaardigheden

Inmiddels gebruiken vijf van de zes leergangen de iPads, volgend jaar iedereen.

Monique Vergoossen, educatief leider:

Daarbij is het belangrijk om de digitale middelen nóg beter in de organisatie in te bedden, inclusief trainingen en workshops voor het docentenkorps. Ook zijn we begonnen met lessen in coderen. Dit is een voorbeeld van het aanbieden van ‘21st Century Skills’ aan de leerlingen. Alles met als doel ze zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst. Daarbij rekening houdend met de verschillende culturen, achtergronden, talen, leerniveaus en ook uitdagingen als dyslexie, adhd, etc. Al dit valt binnen het complex van de teaching & learning technology.“

Mij heeft ze in elk geval binnen een uurtje volledig overtuigd van het concept. Nog even in een klas gekeken waar de muur gewoon een whiteboard is. Waar je door op de muur te klikken je device opstart. Kinderen maken zelf video’s passend bij een lesonderwerp, gebruiken green screens om zichzelf in elke gewenste situatie te plaatsen en presenteren het geleerde aan hun klasgenoten. Ik neem afscheid van een gepassioneerde vrouw. Niet alleen met een passie voor digitalisering, maar vooral voor wat dat op educatief gebied allemaal teweegbrengt. Alles voor de toekomst van de kinderen. “En is het niet het mooiste compliment als mensen dit zien en aangeven dat ze nu wel weer op school zouden willen zitten? Dat is toch prachtig!” En dat kan ik alleen maar beamen.

Rivers International School Arnhem

Deel: