Gynzy

“Digitaal bezit is niet relevant, het gebruik des te meer!”

Ik spreek op het kantoor van Gynzy met Rutger Peters, de man die in 2009 samen met twee medeoprichters het online leerplatform Gynzy startte. De reden hiervoor was eigenlijk simpel: Peters zag dat er op basisscholen nog steeds op exact dezelfde manier les werd gegeven als in zijn eigen jeugd, en dat er nog totaal niet werd ingespeeld op hedendaagse digitale ontwikkelingen. De vertaalslag van analoog naar digitaal was ver te zoeken.

Daarnaast leek het hem mooi om iets te creëren wat maatschappelijk gezien iets bijdraagt. En dat is gelukt. Gynzy maakt het voor iedere leerling mogelijk op individueel niveau in een digitale omgeving te leren, om zo het maximaal bereikbare uit een kind te halen. Een andere belangrijke voorwaarde is  dat Gynzy betaalbaar blijft voor iedere school; goed onderwijs is immers voor iedereen!

Hardware voor basisonderwijs

Gynzy start in eerste instantie met het aanbieden van op maat gemaakte software voor digitale schoolborden. Dit werkte goed met nu 4500 van de 7000 Nederlandse basisscholen voorzien van deze oplossing, maar Peters zag gaandeweg dat er ook vraag was naar software die ieder kind op zijn of haar niveau extra steun kan bieden binnen het core-curriculum: taal en rekenen. Maar om deze software voor dit leerplatform goed te kunnen uitrollen,  is ook goede apparatuur essentieel en vandaar de keuze van Apple als initiële partner. Het was al snel duidelijk dat een persoonlijke leeromgeving  een belangrijke rol gaat spelen. Maar deze zijn vaak duur en het streven is juist dat Gynzy binnen het budget van basisscholen zou passen. Er moet een creatieve oplossing komen om vervolg stappen te kunnen zetten. Toen Peters samen met Apple op zoek ging naar een manier voor het oplossen van de investeringen in hardware, is hij in contact gekomen met PlanIT@School.

Financiering  als betaalbare oplossing

Al snel is duidelijk dat Gynzy en PlanIT@School een gezamenlijke visie delen: digitaal bezit is niet relevant, het gebruik des te meer. Financieren middels operationele Lease in plaats van aanschaf biedt naast lagere kosten het voordeel dat je telkenmale de laatste technologie in huis kunt halen. En daardoor optimale flexibiliteit en keuzevrijheid.

De samenwerking is twee jaar geleden gestart. Via PlanIT@School  is het voor Gynzy mogelijk om nieuwe iPads en nu ook Chromebooks, inclusief de Gynzy leermethode, sleeve en training voor een betaalbaar bedrag per kind per jaar aan te bieden. Gynzy financiert de hardware voor een vast bedrag per leerling per jaar via PlanIT@School. Middels de Roll Out Facility wordt er optim

aal gebruik gemaakt van de restwaarde van de apparatuur waardoor de kosten beduidend lager dan wanneer een school de hardware zelf zou kopen. In praktijk werkt dit erg goed. De constructie past binnen de budgetten die Nederlandse basisscholen te besteden hebben en inmiddels stappen grote aantallen Gynzy scholen over op deze oplossing inclusief persoonlijke leerdevices voor alle kinderen.

Flexibiliteit is noodzaak

De samenwerking met PlanIT@School is volgens Peters een groot succes te noemen. Niet altijd was het even makkelijk om alle wensen vanuit Gynzy te realiseren, maar dit is toch gelukt.

Rutger Peters, medeoprichter :

“We zijn tegen diverse lastig uit te voeren problemen aangelopen tijdens het begin van onze samenwerking, maar PlanIT@School heeft ons meerdere keren laten zien dat zij met ons meedenken en ook buiten de comfortzone zoekt naar passende en veelal innovatieve mogelijkheden. Zodoende hebben we samen voor elke uitdaging een goede oplossing kunnen vinden. Het vereiste vooral vanuit PlanIT@School veel inzet en vindingrijkheid. Deze kreeg ik, en dat vind ik heel waardevol in een samenwerking”.

Efficiënt omgaan met tijd en geld

De reacties van basisscholen op de Gynzy-oplossing zijn positief: het is realiseerbaar en betaalbaar. De hedendaagse techniek kan een leerkracht volgens Peters veel effectiever maken. “Vaak verlaagt digitaal leren de druk voor een docent, omdat Gynzy precies ziet welk kind met welk onderdeel extra hulp nodig heeft. Hier kan dan meteen effectief op gefocust worden door de leerkracht, want deze ziet via onze app precies hoe ieder kind scoort met zijn of haar oefeningen. Zodoende blijft er meer geld en tijd over voor de andere vakken buiten taal en rekenen zoals bijvoorbeeld drama, programmeren of presenteren. Vakken die juist ook heel belangrijk zijn in deze wereld”. 

Na een uurtje praten met Rutger heb ik een goede indruk van Gynzy. Het is een efficiënt bedrijf met een mooie missie: het maximale halen uit het leerproces van een kind in een digitale, kwalitatief hoogwaardige leeromgeving welke vooral betaalbaar is voor iedereen. En daar speelt PlanIT@School natuurlijk graag een rol in!

https://www.gynzy.com/

Deel: